Z życia szkoły

Przydatne adresy

Sponsorzy

Slider

Młodzież debatuje – JUGEND DEBATTIERT

 Międzynarodowy projekt dla szkół

Międzynarodowy projekt Młodzież debatuje to konkurs dla uczniów szkół średnich, w których prowadzona jest nauka języka niemieckiego. Odbywa się on w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.

Młodzież debatuje motywuje do nauki języka niemieckiego, umożliwia przeprowadzenie zajęć w ciekawej formie i stanowi przyczynek do edukacji politycznej młodych obywateli.

Młodzież debatuje obejmuje trening językowy podczas lekcji, doskonalenie zawodowe nauczycieli i intensywny trening debatowania dla zwycięzców. Ale to nie wszystko – projekt to także satysfakcja płynąca z prowadzenia fascynujących debat na interesujące tematy.

Niemiecka edycja konkursu Młodzież debatuje istnieje od 2002 r. i odbywa się pod honorowym patronatem prezydenta Republiki Federalnej Niemiec. Od kilku lat odbywa się także szwajcarska edycja.

Międzynarodowy projekt Młodzież debatuje zainicjowano w 2005 roku. Organizatorami są Goethe-Institut, Fundacja „Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość“ i fundacja Gemeinnützige Hertie-Stiftung oraz Wydział Kształcenia Zagranicznego MIsnisterstwa Edukacji RFN. Początkowo konkurs odbył się w Czechach i Polsce, a od 2006 roku także na Litwie, Łotwie, w Estonii i na Ukrainie. Planuje się rozszerzanie projektu o dalsze kraje.

W Polsce z każdym rokiem projekt zyskuje na popularności. W 2005 uczestniczyło w nim 6 szkół, w 2007 już 20, zaś w 2008 zgłosiło się 41 szkół.

Projekt Jugend debattiert international ma na celu przygotowanie młodych ludzi do umiejętnego uczestniczenia w dyskusji i współkształtowania rzeczywistości w warunkach demokracji, zachęcanie ich do dyskutowania na temat bieżących spraw politycznych i społecznych, przyczynianie się do kształtowania ich osobowości oraz motywowanie do nauki języków obcych, bowiem konkurs odbywa się w języku niemieckim.

  • Konkurs – Reguły

W konkursie mogą brać udział uczniowie liceów, którzy uczą się języka niemieckiego. Rokrocznie w naszej szkole w zajęciach uczestniczą uczniowie klas I D i II D.

  • Przebieg konkursu.

Konkurs przebiega w trzech etapach. Po eliminacjach na poziomie szkoły najlepsi spotykają się na rozgrywkach regionalnych. Zwycięzcy kwalifikacji krajowych mogą wziąć udział w intensywnym treningu z profesjonalnym trenerem, który przygotuje ich do dalszych etapów konkursu – półfinału i finału.

  • Reguły

W każdej debacie, odbywającej się rzecz jasna po niemiecku, bierze udział czterech uczestników. Dwóch reprezentuje stanowisko ZA, a dwóch jest PRZECIW. Na początek każdy z nich ma do dyspozycji dwie minuty na jasne przedstawienie swojego stanowiska. Następnie przez dwanaście minut odbywa się swobodna wymiana zdań. Na zakończenie każdy może ponownie wypowiedzieć swoje zdanie w świetle odbytej debaty. Przysługuje na to jedna minuta.

Kryteria oceny: Znajomość zagadnienia, umiejętność wyrażania myśli, siła przekonywania i umiejętność prowadzenia rozmowy.

Uwaga: Znajomość języka nie podlega odrębnej ocenie.

Warto podkreślić, że nie chodzi tu tylko o zwycięstwo, lecz o satysfakcję płynącą z debaty na fascynujący temat, taki jak choćby:

Czy powinno się wprowadzić jednolite stroje szkolne?
Czy nauczyciele powinni być oceniani przez swoich uczniów?
Czy prawo wyborcze należy zastąpić obowiązkiem wyborczym?

  • Nagrody

Już sam trening i konkurs w klasie przynosi uczestnikom nowe doświadczenia i pozwala zapoznać się z debatą. I to daje im przewagę nad tymi, którzy nie uczestniczą w konkursie Młodzież debatuje. Zwycięzcy etapu szkolnego mogą zyskać jeszcze coś więcej: kompetencje i satysfakcję. Może nawet uda im się odnieść sukces w kwalifikacjach ogólnokrajowych, a wtedy zyskają szansę dotrzeć aż do finału.

Ośmioro najlepszych uczniów, którzy zakwalifikowali się do półfinału, weźmie udział w trzydniowym szkoleniu z profesjonalnym trenerem w jakimś pięknym miejscu.

Laureat – zdobywca pierwszego miejsca w finale ogólnokrajowym – wyjeżdża w nagrodę do Berlina na finał niemieckiej edycji konkursu Młodzież debatuje. Może mu towarzyszyć jego nauczyciel.
3 października 2007 roku odbył się w Pradze pierwszy międzynarodowy finał konkursu z udziałem zwycięzców ze wszystkich krajów uczestniczących w projekcie.

Jak uczymy się debatować w naszej szkole…
W tym miejscu chcielibyśmy na bieżąco relacjonować przebieg projektu… Zapraszamy do lektury.

Uczniowie klas I D i II D od września do kwietnia uczestniczą w zajęciach debatowania w formie zajęć pozalekcyjnych, oraz pomogają przy organizacji ćwierćfinału w naszej szkole. Do końca marca wyłaniamy zwycięzców szkolnych debat, którzy reprezentują szkołę w konkursie.

Nasi najlepsi w finałach konkursu Jugend debattiert international w Warszawie.
2006/2007 – Michał Nocoń – 4 miejsce
2008/2009 – Oscar von Eicken – 5 miejsce
2009/2010 – Aleksandra Sonsalla – 5 miejsce
2010/2011 – Szymon Daszek – 5 miejsce
2012/2013 – Kajetan Tyliński – 3 miejsce
2014/2015 – Wiktoria Zalda – 5 miejsce
2016/2017  – Mikołaj Rycerski – 5 miejsce

Wysoko postawiona poprzeczka jest dla nas wyzwaniem, by debatować dalej.


Kwalifikacje do półfinałów w konkursie „Jugend debattiert”
 
W dniach 22-23.04.2018 odbyły się w Warszawie ćwierćfinały międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert international” – „Młodzi debatują”.
W tym roku szkolnym reprezentowała nas Daria Yousefi uczennica klasy IId, dwujęzycznej z językiem niemieckim. Daria znalazła się tym samym wśród 16 najlepiej debatujących uczniów w Polsce. W tym roku uczestnicy zmierzyli się z tematami: Czy powinno się zdegradować oficerów PRL, oraz czy powinno się zabronić hodowli zwierząt na futra?
Serdecznie dziękuję i gratuluję uczestnikom udziału w konkursie w tym roku szkolnym, w szczególności Darii Yousefi oraz Maksymilianowi Gałązce, którzy dwa lata pracowali nad argumentacją i retoryką.
Także i w tym roku w Jury konkursu zasiada nasz absolwent Kajetan Tyliński, który od 2013 roku współpracuje w organizatorami konkursu w krajach zaangażowanych w projekt Jugend debattiert.
 
Kolejne zajęcia przygotowujące do konkursu już od września przyszłego roku szkolnego.
 
Koordynator projektu
nauczycielka j. niemieckiego
Małgorzata Kaczmar
 
 
Jugend debattiert – Schulverbundfinale 2018
Międzyszkolny finał międzynarodowego konkursu Młodzi debatują
 
 
22 marca, dzięki pomocy i zaangażowaniu uczniów klas dwujęzycznych, mogliśmy po raz kolejny stać się organizatorem międzynarodowego konkursu języka niemieckiego JUGEND DEBATTIERT – Młodzi debatują. Podobnie jak w zeszłym roku gościliśmy uczniów III LO i VIII LO z Katowic oraz VI LO z Krakowa. Nasze liceum reprezentowali tym razem – Daria Yousefi oraz Maksymilian Gałązka – uczniowie klasy II d dwujęzycznej z j. niemieckim.
Debatujący próbowali swoich sił w niemieckiej retoryce, dyskutując na temat wprowadzenia w szkole podstawowej obowiązkowych zajęć wychowania do życia w rodzinie.
Prace jury konkursu wspierała Julia Kulik – uczennica klasy I d, która piastowała najważniejszą funkcję – kontrolera czasu wypowiedzi.
 
Jury przyznało:
1 miejsce Sarze Duk – uczennicy III LO z Katowic,
2 miejsce Darii Yousefi – uczennicy klasy II d III LO w Zabrzu
 
Następny etap konkursu odbędzie się 23.04.2018 w Warszawie.
Gratulujemy sukcesu, zwycięzcom życzymy powodzenia w ćwierćfinałach.
 
Serdecznie dziękuję uczennicom i uczniom klas Id, IId, oraz If, którzy pomagali mi przy organizacji konkursu oraz kibicującym naszym absolwentom Kamilowi Yousefi oraz Mikołajowi Rycerskiemu. Dwunastoletnia tradycja debatowania w naszej szkole nie ma końca, rokrocznie zgłaszają się chętni uczniowie, którzy próbują swoich sił w dyskusji.
 
Niebawem obszerniejsza relacja członka jury – Julii Kulik i zdjęcia z konkursu w naszym folderze: Imprezy szkolne – Projekt Jugend debattiert. Zapraszam.
 
Koordynatorka projektu,
Nauczycielka języka niemieckiego
Małgorzata Kaczmar
 
 
 

 

V miejsce w Międzynarodowym Konkursie „Jugend debattiert”!!!

W piątek 26 maja 2017 odbył się w Warszawie Ogólnopolski Finał Międzynarodowego Konkursu „Jugend debattiert” – „Młodzi debatują”, przed którym najlepsi uczestnicy – w tym nasz uczeń Mikołaj RYCERSKI z klasy dwujęzycznej II d, brali udział w trzydniowym kursie retoryki. W półfinale debatowano po niemiecku, czy powinno się zakazać w Polsce fajerwerków, a w finale, czy w Polsce powinno się ograniczyć kadencję dla prezydentów miast, wójtów i burmistrzów.

Kurs retoryki, cotygodniowe spotkania w grupie debatujących i zaangażowanie Mikołaja zaowocowały V miejscem w Polsce!

Serdecznie gratulujemy, dziękujemy za reprezentowanie naszej szkoły i życzymy dalszych sukcesów!

Jugend debattiert to konkurs i projekt, dzięki któremu można rozwijać swoje umiejętności w dyskusjach na ciekawe, aktualne tematy, to edukacja polityczna młodych obywateli oraz szlifowanie języka niemieckiego w jednym. Zakończyliśmy właśnie dziesiąty rok udziału w projekcie, wypuszczając wielu laureatów i uczestników tego prestiżowego konkursu, którego organizatorami są Goethe-Institut, Fundacja „Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość“, fundacja Gemeinnützige Hertie-Stiftung oraz Zentralstelle für das Auslandsschulwesen. Już od września zapraszam chętnych uczniów na zajęcia debatowania.

                                                                                                 Małgorzata Kaczmar

                                                                                              nauczycielka j. niemieckiego

                                                                                                koordynatorka projektu 


Jugend debattiert  international – Mikołaj Rycerski o wygranym  kursie retoryki

 

W dniach 12 – 17 maja 2017 roku odbył się kurs retoryki organizowany przez Goethe Institut. Szkolenie miało na celu przygotowanie nas do krajowych półfinałów oraz finałów konkursu „Jugend Debattiert International”.  W skład grupy wchodzili uczniowie z Polski, Rosji oraz Ukrainy. Wszyscy mieszkaliśmy w ośrodku młodzieżowym „Altstadt” w Görlitz, w którym również odbywały się szkolenia.

Program kursu poruszał tematy takie jak: przygotowanie dobrej mowy rozpoczynającej debatę, zachowanie odpowiedniej postury podczas przemowy, jak wyczerpująco podsumować debatę oraz wiele innych przydatnych elementów w dalszych etapach konkursu, a także w przyszłym życiu. Oczywiście całość była prowadzona jedynie w języku niemieckim.

Treningi trwały trzy dni, czwartego dnia odbyła się wycieczka do Drezna, w trakcie której mieliśmy okazję zobaczyć obiekty takie jak Zwinger, Kościół Marii Panny, a także tzw. „Kreuzkirche”. Wszyscy uczestnicy byli mili oraz otwarci, dlatego też nie mieliśmy problemów z lepszym poznaniem siebie nawzajem.

Całość mogę uznać za bardzo udaną, poznałem wielu wspaniałych ludzi, pełnych zapału oraz pasji. Polecam udział w konkursie każdemu, kto lubi język niemiecki, oraz debatowanie na wszelakie tematy.  Jugend debattiert to dobry sposób na trening w mówieniu przed egzaminem Deutsches Sprachdiplom. Do debat od lat można przygotowywać się w naszej szkole dzięki zaangażowaniu pani Małgorzaty Kaczmar, której serdecznie dziękujemy.

                                                                                      Mikołaj Rycerski, uczeń klasy bilingwalnej IId


 

Ćwierćfinały międzynarodowego konkursu
„Jugend debattiert international” w Warszawie 2017

 W dniach 23-24.04.2017 odbyły się w Warszawie ćwierćfinały międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert international” – „Młodzi debatują”. Wśród 16 najlepiej debatujących w Polsce znaleźli się nasi uczniowie klas dwujęzycznych z językiem niemieckim – Kamil Yousefi (IIId) oraz Mikołaj Rycerski (IId).

W tym roku uczestnicy zmierzyli się z tematami: Czy na renomowanych polskich uniwersytetach powinni studiować tylko najlepsi absolwenci liceów, oraz czy powinno się znieść podatek VAT na artykuły używane oraz na usługi naprawcze?

Po niezwykle wyrównanych debatach do półfinału konkursu, wygrywając tym samym trzydniowy kurs retoryki, dostał się Mikołaj. Jest on w grupie 8 najlepiej debatujących uczniów w Polsce. Półfinał i finał konkursu przeprowadzony zostanie w Warszawie w dniach 25-26.05.2017. Przed Mikołajem jeszcze kurs retoryki, który odbędzie się wraz z grupą ukraińską i rosyjską w połowie maja w Görlitz.

Serdecznie dziękuję i gratuluję uczestnikom konkursu, w szczególności Kamilowi, który aż trzy razy reprezentowała naszą szkołę w tym konkursie, a jutro odbierze świadectwo ukończenia liceum.

 Koordynator projektu
 nauczycielka j. niemieckiego
 Małgorzata Kaczmar

 


KONKURS JUGEND DEBATTIERT INTERNATIONAL OCZAMI UCZESTNIKA – kwiecień 2017

Konkurs Jugend Debatiert to debaty prowadzone w języku niemieckim, podejmujące aktualne tematy. Dzięki Pani Małgorzacie Kaczmar, uczniowie naszej szkoły już dziesiąty rok z rzędu mają możliwość uczestniczyć w tym projekcie. Niemieckojęzyczne debaty są pionierskim przedsięwzięciem Goethe Institut wzorowanym na niemieckiej edycji konkursu. Pozwalają one nie tylko na rozwijanie umiejętności językowych w praktyce, ale również dają szansę wykazania się spójną i konkretną argumentacją. Konkurs jest rozgrywany w całej Europie. O jego atrakcyjności świadczą między innymi nasi goście-debatujący, który pofatygowali się aż z Krakowa, Cieszyna i Katowic, aby móc uczestniczyć w zawodach. Jest to na pewno pozytywna prognoza dla zyskującego popularność projektu. W Polsce odbywa się jedynie siedem finałów podobnych do tego, który odbył się w naszej szkole.

Ważnym i charakterystyczny elementem JD jest ukierunkowanie  debatujących na dialog pomiędzy pozostałymi uczestnikami oraz wyważenie między argumentacją a interakcją z innymi.  JD to nie konkurencja w przerzucaniu się dogmatami, lecz rodzaj intelektualnej rozrywki. Uczestnicy nie otrzymują wartościowych nagród, nie są zwalniani z matury z j. niemieckiego.  Między innymi właśnie to przyczynia się do zaniku zażartej konkurencji, nadając debatom rys zabawy w przyjemnej atmosferze. Zarówno przed debatami, jak i po nich można wspólnie pogawędzić. Dla mnie największą atrakcją są ciekawi ludzie, których poznaję na kolejnych edycjach konkursu w Zabrzu i w Warszawie. Podczas trzech lat debatowania nauczyłem się zwięzłego argumentowania i zwracania uwagi na czas wypowiedzi.

Szczególny klimat łączący debatujących daje chęć współpracy z Instytutem na wiele lat, nawet po zakończeniu szkoły. Przykładem mogą być nasi absolwenci Kajetan Tyliński oraz Wiktoria Zalda, którzy obecnie działają jako jurorzy.

Kamil Yousefi, uczeń klasy IIId.

 

 


MIĘDZYSZKOLNY FINAŁ MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU „JUGEND DEBATTIERT” 2017

3 kwietnia 2017 już po raz dziesiąty byliśmy gospodarzem międzynarodowego konkursu języka niemieckiego JUGEND DEBATTIERT – Młodzi debatują. Gościliśmy uczniów  III LO i VIII LO z Katowic, VI LO z Krakowa oraz LOTE z Cieszyna, nasze liceum reprezentowali  – Kamil Yousefi oraz Mikołaj Rycerski – uczniowie klas dwujęzycznych.

Biorący udział w konkursie próbowali swoich sił w niemieckiej retoryce, debatując na temat wycofania przedmiotów szkolnych na rzecz kształcenia zintegrowanego.

Prace jury konkursu  wspierał między innymi nasz laureat konkursu Kajetan Tyliński – absolwent klasy dwujęzycznej z j. niemieckim.

Jury przyznało:

1 miejsce Kamilowi Yousefi – uczniowi klasy IIId z naszego liceum,
2 miejsce Sebastianowi Skalskiemu– uczniowi VI LO z Krakowa,
3 miejsce Mikołajowi Rycerskiemu – uczniowi klasy IId również z naszej szkoły.

Pozalekcyjne zajęcia, na których ćwiczyliśmy argumentację, przyniosły oczekiwany sukces. Jesteśmy nadal w grze. W naszych cotygodniowych spotkaniach uczestniczyli także uczniowie klasy Id Daria Yousefi oraz Maksymilian Gałązka, który w finałach międzyszkolnych piastował rolę kontrolera czasu.Następny etap konkursu odbędzie się 24.04.2017 w Warszawie.

Gratulujemy sukcesu,  zwycięzcom życzymy powodzenia  w ćwierćfinałach.

 


Ćwierćfinał konkursu „Jugend debattiert” 2016 w Warszawie

W dniach 28-29.04.2016 odbyły się w Warszawie ćwierćfinały międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” – „Młodzi debatują”. Wśród 16 najlepiej debatujących w Polsce dzielnie argumentował uczeń klasy II d – dwujęzycznej z językiem niemieckim, Kamil Yousefi. W tym roku uczestnicy pod opieką swoich nauczycieli przygotowali argumenty za i przeciw do tematów: czy należy zrezygnować z gotówki, oraz czy głos samorządu szkolnego ma być brany pod uwagę w zarządzaniu szkołą?

Konkurs Jugend debattiert international od 10 lat cieszy się dużym powodzeniem, a byli uczestnicy chętnie przechodzą kurs na jurora i zasiadają jako przewodniczący komisji. W tym roku szkolnym nasi absolwenci przewodniczyli obradom jury aż dwukrotnie, Wiktora Zalda w Opolu oraz Kajetan Tyliński w Warszawie. Serdecznie dziękuję uczestnikom za reprezentowanie naszej szkoły oraz pani Izabeli Budzyńskiej, która pomogła nam w przygotowaniu się do tematu dotyczącego obiegu gotówki.

Jeśli lubisz dyskutować i znasz język niemiecki przyjdź na zajęcia dodatkowe, na których spróbujesz swoich sił w debatowaniu. Zapraszam.

Koordynator projektu
nauczycielka j. niemieckiego
Małgorzata Kaczmar


Międzyszkolny Finał Międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” – „Młodzi debatują”

Już po raz dziewiąty, 7 kwietnia, odbył się w naszej szkole Schulverbundfinale, czyli Międzyszkolny Finał Międzynarodowego Konkursu ,,Jugend debatiert”. W tym roku gościliśmy uczniów i nauczycieli III LO w Katowicach, II LO w Gliwicach i VI LO w Krakowie. Naszą szkołę reprezentowali Mikołaj Rycerski oraz Kamil Yousefi, uczniowie klas dwujęzycznych z językiem niemieckim. Tematem tegorocznej debaty było pytanie, czy sale lekcyjne powinny być strefą bez telefonów komórkowych.

Jury pod przewodnictwem pani Grit Gamil składające się z dwóch uczniów II LO w Opolu oraz strażnika czasu – „dzwoneczka” Leona Szpora, ucznia klasy Id, po długich obradach zakwalifikowało do ćwierćfinałów następujących uczestników:
Kamila Yousefi ucznia III LO Zabrze
Monikę Gawronek uczennicę VI LO Kraków
Julię Wotzka uczennicę III LO Katowice

Sukces Kamila, wielkie zaangażowanie Mikołaja oraz licznych pomocników i pomocniczek od przygotowania bufetu, noszenia krzeseł i stolików, wyrozumiałej i zaciekawionej publiczności składającej się z uczniów w/w szkół, daje energię do dalszej organizacji konkursu w naszej szkole i przygotowywania powalającej przeciwnika argumentacji. Już niebawem zdjęcia na stronie internetowej w folderze Projekty uczniowskie „Jugend debattiert”. Dziękuję wszystkim za pomoc i ciepłe słowa uznania.

Koordynator projektu
nauczycielka j. niemieckiego
Małgorzata Kaczmar


Wiktoria Zalda w półfinale Międzynarodowego Konkursu „Jugend debattiert”

W czwartek 18 czerwca 2015 odbył się 11. Ogólnopolski Finał Międzynarodowego Konkursu „Jugend debattiert” – „Młodzi debatują”, przed którym najlepsi uczestnicy – w tym nasza uczennica Wiktoria Zalda z klasy II d, brali udział w trzydniowym kursie retoryki. Trenerka dawała najlepszej ósemce rady i wskazówki, w jaki sposób mogą poprawić umiejętność wypowiadania się i siłę przekonywania. Na koniec seminarium odbyły się ostateczne kwalifikacje. W półfinale debatowano po niemiecku, czy z instytucji publicznych powinny zniknąć symbole religijne, a w finale, czy w Polsce powinno się pozwolić na przepisywanie marihuany do celów medycznych. Kurs retoryki i zaangażowanie Wiktorii zaowocowały 5 miejscem w Polsce. Serdecznie gratulujemy, dziękujemy za reprezentowanie naszej szkoły i życzymy dalszych sukcesów!

Koordynator projektu
nauczycielka j. niemieckiego
Małgorzata Kaczmar


Ćwierćfinały międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” – 2015

W dniach 12-13.04.2015 odbyły się w Warszawie ćwierćfinały międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” – „Młodzi debatują”. Uczennice klasy IId – dwujęzycznej z językiem niemieckim, Wiktoria Zalda oraz Katarzyna Kozub przygotowywały tym razem argumenty za i przeciw do tematów: Czy w polskich miastach powinny powstać strefy ekologiczne, oraz czy e-Sport powinien być dyscypliną olimpijską? Po niezwykle wyrównanych debatach do półfinału konkursu, wygrywając tym samym trzydniowy kurs retoryki, dostała się Wiktoria. Jest ona w grupie 8 najlepiej debatujących uczniów w Polsce. Kolejny etap konkursu 07.-12.06.2015. Serdecznie dziękuję uczestniczkom za reprezentowanie naszej szkoły, Kasi także za, wspieranie prac jury konkursu jako „dzwoneczkowy strażnik czasu”.

Koordynator projektu
nauczycielka j. niemieckiego
Małgorzata Kaczmar


Międzyszkolny Finał Międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” – „Młodzi debatują”.

Pamiętnego dnia 16 marca, bieżącego roku w naszej szkole odbył się już po raz ósmy Schulverbundfinale, czyli Międzyszkolny Finał Międzynarodowego Konkursu ,,Jugend debatiert”. Przybyłych gości, jak co roku, ciepłymi słowami powitała pani Dyrektor Magdalena Kaernbach- Wojtaś. Tego dnia nasza reprezentacja starłszy się z kandydatkami: III LO w Katowicach, II LO w Gliwicach i V LO w Krakowie odniosła wspaniały tryumf. Do finału pośród ośmiu zawodników zakwalifikowała się nasza uczennica Wiktoria Zalda wraz z Katarzyną Kozub będącą zastępcą zwyciężczyni. Kolejną ,,medalistką” została Katrin Rozmus, która okryła laurami III Liceum Ogólnokształcące w Katowicach. Organizacją zajęła się pani Małgorzata Kaczmar, z pomocą pracowitych uczennic klasy 1 d – Marty Wojciechowskiej, Julii Bąk oraz Pauliny Pastuszki oraz uczniów klasy IIga, którzy przygotowali sale do debat. Uczniowie klasy I d byli publicznością w debacie. Całości patronowała Jury składające się z dwóch uczennic II LO w Opolu pod przewodnictwem pani Grit Gamil. Zaszczytną i bardzo odpowiedzialną rolę kontrolera czasu – tzw. dzwoneczka piastowałem ja – Kamil Yousefi uczeń klasy Id


Ćwierćfinał konkursu „Jugend debattiert” 2014 w Warszawie

Dnia 10.04.2014 odbyły się w Warszawie ćwierćfinały międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” – „Młodzi debatują”. Wśród szesnastu najlepiej debatujących w Polsce nasza uczennica Ewelina Porada (IId) broniła dzielnie argumentów w tematach: Czy powinno zabronić się fotografowania i filmowania na terenie obozu w Oświęcimiu, oraz czy powinno się zabronić sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. W obecnej edycji konkursu, nasz ubiegłoroczny laureat Kajetan Tyliński (IIId), zasiadał jako przewodniczący jednej z komisji oceniającej debaty.

Serdecznie dziękuję uczestnikom konkursu za zaangażowanie i za reprezentowanie naszej szkoły. Mam nadzieję, że i w przyszłym roku nie zabraknie chętnych do debatowania.

Koordynatorka projektu,
Nauczycielka języka niemieckiego
Małgorzata Kaczmar


Międzyszkolny finał międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” 2014

19 marca odbyły si ę międzyszkolne finały międzynarodowego konkursu języka niemieckiego JUGEND DEBATTIERT – Młodzi debatują. Gościliśmy uczniów z III LO z Katowic, I LO z Krakowa oraz II LO z Gliwic, nasze liceum reprezentowali – Ewelina Porada oraz Grzegorz Kruppa – uczniowie IId.
Biorący udział w konkursie debatowali tym razem na temat wprowadzenia w polskich szkołach dnia wegetariańskiego, a publicznością byli uczniowie klasy Id i II LO z Gliwic. Jury konkursu przewodniczyła pani Grit Gamlin, a jako odmierzający czas, zasiadał zeszłoroczny laureat konkursu Kajetan Tyliński – uczeń IIId.

Jury przyznało:
1 miejsce Sebastianowi Kuipersowi – uczniowi I LO z Krakowa,
2 miejsce Ewelinie Poradzie – uczennicy klasy IId, III LO z Zabrza

Gratulujemy sukcesu! Serdeczne podziękowania należą się także fotografowi – Kamilowi Rapiorowi, uczniowi klasy IIId, który po raz drugi dokumentował imprezę. .

Koordynatorka projektu,
Nauczycielka języka niemieckiego
Małgorzata Kaczmar

 


Międzyszkolny finał międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” 2013

15 marca po raz szósty byliśmy gospodarzem konkursu języka niemieckiego JUGEND DEBATTIERT – Młodzi debatują. Gościliśmy uczniów z II LO z Gliwic, III LO z Katowic oraz I LO z Raciborza nasze liceum reprezentowali – Barbara Mazur – uczennica klasy IIId oraz Kajetan Tyliński – uczeń klasy IId. Biorący udział w konkursie próbowali swoich sił w niemieckiej retoryce debatując na temat, czy uczniowie w polskich szkołach powinni oceniać nauczycieli.

Jury przyznało:
1 miejsce Barbarze Mazur
2 miejsce Kajetanowi Tylińskiemu

Następny etap konkursu odbędzie się 22.04.2013 w Warszawie.

Gratulujemy sukcesu!

Pragnę serdecznie podziękować uczniom zaangażowanym w organizację projektu – chłopcom z klasy IIga za przygotowanie sali do debaty, klasie Id za prowadzenie bufetu, kibicowanie, zgłoszenie chętnych do debatowania w przyszłym roku i sprzątanie, „Dzwonnikowi” – Katarzynie Głowickiej za wzorową kontrolę czasu debaty, fotografowi – Kamilowi Rapiorowi oraz Mikołajowi Raskowi za przygotowanie się do debaty.

Koordynatorka projektu,
Nauczycielka języka niemieckiego
Małgorzata Kaczmar


Międzyszkolny finał międzynarodowego konkursu „Jugend debattiert” 2012

30 marca po raz piąty byliśmy gospodarzem konkursu języka niemieckiego JUGEND DEBATTIERT – Młodzi debatują. Gościliśmy uczniów z III LO z Katowic, I LO z Raciborza oraz II LO z Gliwic, nasze liceum reprezentowali – Mikołaj Rasek oraz Barbara Mazur – uczniowie klasy II d. Biorący udział w konkursie próbowali swoich sił w niemieckiej retoryce debatując na temat wprowadzenia do szkół w Polsce książek elektronicznych zamiast podręczników.

Jury pod przewodnictwem pani Grit Gamlin przyznało:
1 miejsce Łukaszowi Hornikowi – uczniowi III LO z Katowic,
2 miejsce Barbarze Mazur – uczennicy klasy IId, III LO z Zabrza

Serdecznie dziękuję wszystkim uczniom za zaangażowanie w organizację finałów, a przede wszystkim aktywnie debatującym w tym roku szkolnym uczniom klasy IId : Barbarze Mazur, Mikołajowi Raskowi, Magdalenie Chmiel i Katarzynie Głowickiej.

Koordynatorka projektu,
Nauczycielka języka niemieckiego
Małgorzata Kaczmar

 


Finały Międzyszkolne 2011

8 kwietnia 2011 już po raz czwarty nasza szkoła była organizatorem Międzyszkolnego Finału „Jugend debattiert” – „Młodzi Debatują”. Gościliśmy już tradycyjnie uczniów z III LO z Katowic oraz II LO z Gliwic. Biorący udział w konkursie debatowali tym razem na temat wprowadzenia w Polsce obowiązku przedszkolnego oraz czy informacje z Wikipedii powinny być uznawane w pracach uczniów. Moja klasa, 1d ZSO nr 11, miała zaszczyt zasiąść na miejscach widzów. Widzieliśmy taki rodzaj debaty po raz pierwszy. Zdziwił nas fakt, że prawie wszystko rozumiemy. Argumentacja stron pro i contra okazała się bardzo przekonywująca, choć nierzadko widzieliśmy bardzo emocjonalne podejście debatujących. Również tematy okazały się nam bliskie – w końcu każdy z nas używa Wikipedii, a część chodziła do przedszkola.

Jury w składzie: Ute Gröll, Ewa Skoczylas i uczennica Aleksanda Sonsalla – ubiegłoroczna laureatka konkursu, przyznało:
1 miejsce Szymonowi Daszkowi – uczniowi naszej klasy IId,
2 miejsce Pawłowi Szombierskiemu z II LO z Gliwic oraz
3 miejsce Jadwidze Najder – uczennicy naszej klasy IId

Zajmowaliśmy się również „oprawą praktyczną” całego przedsięwzięcia – nakrywaliśmy do stołów, robiliśmy kawę, a na końcu sprzątaliśmy. W bardzo miłej atmosferze spędziliśmy ten wolny od lekcji piątek. Myślę, że na drugi rok ktoś z nas z pewnością spróbuje swych sił w debacie. Gratulujemy sukcesu, życzymy powodzenia w dalszych etapach konkursu.

Magdalena Chmiel Id


Finały Międzyszkolne 2010

Dnia 16 kwietnia 2010 nasza szkoła była gospodarzem konkursu języka niemieckiego JUGEND DEBATTIERT. Oprócz dwóch przedstawicielek LO3 gościliśmy także uczniów z Katowic, Gliwic i Olkusza. Biorący udział w konkursie próbowali swoich sił w niemieckiej retoryce debatując na temat wprowadzenia w polskich liceach obowiązkowych praktyk zawodowych. Jury w składzie: Dorothea Burdzik, mgr Ewa Skoczylas i uczeń Oskar von Eicken musiało przyznać, że to LO3 wiedzie prym, gdyż: 1 miejsce i awans do następnego etapu konkursu otrzymała Aleksandra Sonsalla 2 miejsce zajęła Julia Grabińska

Aleksanda Sonsalla, klasa 2D,
uczestniczka debat


Finały Międzyszkolne 2009

Dnia 16.04.09r. nasza szkoła po raz drugi z rzędu była gospodarzem okręgowych eliminacji konkursu „JUGEND DEBATTIERT INTERNATION”. Projekt ten już chyba na stałe zakorzenił się w realia Trójki, a fakt, że z roku na rok zainteresowanie nim jest coraz większe z pewnością cieszy jego koordynatorkę Panią Małgorzatę Kaczmar. W tegorocznym Finale Międzyszkolnym udział wzięło 11 osób z trzech szkół (z Zabrza, Katowic i Gliwic). Naszą placówkę w tym roku reprezentowała rekordowa liczba, pięciu uczestników – Julia Kozioł, Anna Lemanowicz, Oskar von Eicken (2d) i Julia Grabińska oraz Łukasz Gawenda (1d). Reguły tegorocznych Finałów różniły się nieco od obowiązujących dotychczas – wszyscy uczestnicy przygotowywali argumenty „za” i „przeciw” na jeden temat: Czy wszystkie szkoły w Polsce powinny zostać objęte monitoringiem?

Impreza zaczęła się na auli od oficjalnego przywitania wszystkich zaangażowanych w konkurs. Swoje słowa podziwu wypowiedzieli przybyli goście: pani Birgit Sekulski – koordynatorka projektu z Instytut Goethego w Warszawie, pan Marek Torbus – przedstawiciel Wydziału Oświaty w Zabrzu, pani Krystyna Zielińska – dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 11 w Zabrzu, , a zaraz po nich zainteresowani przenieśli się do sali specjalnie przygotowanej na potrzeby debat. Tam mieliśmy szansę przysłuchać się trzem dyskusjom, a każda była inna. Różniły się one od siebie nie tylko wypowiadanymi argumentami, ale przede wszystkim temperamentem uczestników. Każdy z debatujących miał inną strategię – od bombardowania argumentami z ukrycia, przez odpowiadanie kontrargumentami, po otwarte wystawianie kart na stół. Ze swojej strony mogę powiedzieć, że rewelacyjnie przysłuchuje się kulturalnej wymianie poglądów między osobami, które rzeczywiście zagłębiły się w temat, a wcześniejsze jego opracowanie dodało im pewności siebie. Polot w wypowiedziach, błyskotliwość w argumentacji i zdolność rzeczowego wypowiadania się to chyba najważniejsze cechy, jakie posiadali najlepsi debatujący, a tego dnia byli to uczniowie naszej szkoły – Anna Lemanowicz i Oskar von Eicken z 2d. To właśnie ich Jury, składające się z przedstawicieli-uczniów szkół biorących udział w Finale i przedstawicielki Goethe Institut Warschau, doceniło najwyżej biorąc pod uwagę znajomość tematu, umiejętność wyrażania myśli, sztukę prowadzenia kulturalnego debatowania i siłę przekonywania. Będą oni reprezentowali nasz okręg w ćwierćfinale, który odbędzie się pod koniec kwietnia w Warszawie.

Nie byłoby jednak tych sukcesów gdyby nie zaangażowanie i konsekwencja Pani Małgorzaty Kaczmar. Od lat stara się rzetelnie przygotować uczestników do debat pokazując tym samym, praktyczne zastosowanie języka obcego w życiu. To właśnie te nieformalne lekcje języka niemieckiego dają nam, uczniom najwięcej – uczą komunikatywnego języka, gdzie w miejsce rozważań o istnieniu św. Mikołaja poruszamy tematy interesujące, często nurtujące młodzież.

Piotr Pękalski IId,
juror konkursu


Schulverbundfinale 2009

16 kwietnia 2009 już od rana trwały w naszej szkole przygotowania do kolejnego etapu Jugend Debattiert. Spodziewaliśmy się gości z Gliwic, Katowic, Goethe Institut oraz przedstawicieli Wydziału Oświaty. Ja, jako uczestnik, mogłam przyglądać się pracy moich kolegów i koleżanek, przygotowując się zarazem do zaciętej rywalizacji.

Pierwsza debata miała rozpocząć się o godzinie 11:15, kolejne co godzinę. Pojawiła się trema, nerwy sięgnęły zenitu, ale z każdą minutą wzrastało również zaciekawienie, jak przygotowali się pozostali uczestnicy i jakie argumenty zgromadzili. W końcu nadszedł czas losowania, po którym dowiedzieliśmy się, w której z trzech debat się zaprezentujemy i której strony będziemy bronić – pro czy contra. Sprzyjało mi szczęście – wylosowałam Debatę nr 1 i stronę contra, dokładnie tak, jak to sobie wymarzyłam. Rywale byli naprawdę mocni, jednak ja byłam zadowolona ze swojego występu. Po debacie otrzymaliśmy wskazówki od Jury, które każde z nas na pewno wykorzysta w przyszłych startach. Następne debaty były również ciekawe i zacięte. Wyłaniali się kolejni faworyci, jednak nikt nie był w stanie przewidzieć werdyktu Jury. Po debatach wszyscy zebraliśmy się w auli, gdzie z wielką ochotą częstowaliśmy się pizzą. Nerwy opadły i każdy zgłodniał. Tymczasem obrady zaczęło Jury. Długo czekaliśmy na wynik. W końcu nadeszła ta chwila. Przed ogłoszeniem wyników można było wyczuć napięcie wśród uczestników, sama byłam bardzo ciekawa, kto zwycięży. Wygrali rzeczywiście najlepsi – Ania i Oskar.

Dla mnie udział w Jugend Debattiert to przede wszystkim kolejne duże doświadczenie, które na pewno zaprocentuje w przyszłości, ale też dobra zabawa, możliwość zaprezentowania się oraz wykorzystanie swojej znajomości języka niemieckiego. Z wielką chęcią wystartuję w kolejnej edycji, z nadzieją, że tym razem pójdzie lepiej. Już nie potrafię się doczekać!

Julia Grabińska Id,
uczestniczka debat


Jugend debattiert 2008 – Finały Szkole

Dnia 17.03.2008 odbył się szkolny finał konkursu „Jugend debattiert”. Wystartowało w nim czworo rewelacyjnie przygotowanych uczniów, dla których dyskusja po niemiecku niewiele różni się od tej po polsku. Opracowali oni dwa tematy:
„Czy miejsca publiczne powinny być monitorowane?”,
„Czy powinno się zabronić organizacji masowych imprez sportowych?”
Argumenty „za” i „przeciw” wypowiadane były z niezwykłą błyskotliwości przez Julię Kozioł (1d), Anię Lemanowicz(1d), Janusza Grzesik, (2d) i Oskara von Eicken (1d). Burzliwej, ale kulturalnej i grzecznej rozmowie przesłuchiwało się jury w składzie: p. Małgorzata Kaczmar, p. Monika Zajdel (obie rewelacyjne nauczycielki przecudownego języka niemieckiego), Kasia Marek (na co dzień strasznie sympatyczna, a tego dnia niewiarygodnie surowa uczennica 2d) i Michał Nicoń (uczeń 2d, ekspert, który w ubiegłej edycji konkursu zajął czwarte miejsce w jego krajowym finale).

Wybór dwóch najlepszych debatujących nie był prostą sprawą, gdyż każdy ze startujących był rzetelnie przygotowany nie tylko pod względem merytorycznym, ale także językowym – widać było, że tygodnie treningów pod okiem pani Małgorzaty Kaczmar nie poszły na marne. Największe wrażenie na wydających werdykt zrobił Janusz Grzesik, który po podliczeniu punktów (każdy zawodnik oceniany był w 4 kategoriach, w każdej z nich dostawał od 0-5pkt od każdego z oceniających) wyprzedził dzielnie debatującą Julię Kozioł. To ta dwójka będzie reprezentowała naszą szkołę na finałach międzyszkolnych, zbliżających się wielkimi krokami. Odbędą się one dnia 4.04.2008 w naszej szkole.


Eliminacje okręgowe 2008

4 kwietnia 2008 roku w naszej szkole odbyły się eliminacje okręgowe do międzynarodowego konkursu „JUGEND DEBATTIERT INTERNATIONAL”. Zawitali do nas uczniowie z czterech liceów na południu Polski: z Gliwic, Katowic, Rybnika oraz Wrocławia. Nasze liceum również miało swoich reprezentantów – Julia Kozioł, kl. 1d oraz Janusz Grzesik, kl. 2d. Jako że każdą szkołę reprezentowała dwójka uczniów, do debat zasiadło ich łącznie dziesięciu. O godzinie 11.00 na auli powitała nas Pani Dyrektor Kandziora, a po niej miłe słowo do debatujących wygłosiła także pani Hanna Krogulska, przedstawicielka Goethe Institut Warschau, oraz pani przedstawicielka Naczelnika Wydziału Oświaty w Zabrzu. Zabrakło jedynie Pani Prezydent Miasta, która jednak obiecała spotkać się z nami w najbliższym terminie. O godzinie 11.15 znaliśmy już wszystkie składy drużyn debatujących oraz pełny skład jury. A wszystko dzięki sprawnemu losowaniu, które przeprowadziła pani prof. Kaczmar. Zawodnicy wraz z komisjami rozeszli się do wcześniej przygotowanych sal i rozpoczęły się debaty na przygotowywane wcześniej przez uczniów tematy:

1. Czy wakacje powinny zostać skrócone na rzecz dodatkowych ferii podczas roku szkolnego?
2. Czy we wszystkich liceach powinien zostać wprowadzony obowiązkowy E-dziennik?
3. Czy powinien zostać wprowadzony obowiązek wyborczy?

Jako członek jury muszę stwierdzić, iż niektóre argumenty przedstawione przez uczestników JUGEND DEBATTIERT były bardzo trafne i przekonywujące, a uczniowie powoływali się na najróżniejsze źródła: sondaże, internet, gazety, książki, własne doświadczenia i wiele innych. Także poziom językowy i sposób prezentacji własnych poglądów debatujących był bardzo różny i z ręką na sercu mogę powiedzieć, iż żadna debata nie była taka sama. Do ćwierćfinału, który odbędzie się na początku maja w Warszawie, mogło zostać wyłowionych tylko dwóch uczniów, jednak cała dziesiątka biorąca udział w eliminacjach może się uważać za zwycięzców. Niestety nie mamy w tej ćwierćfinałowej dwójce żadnych reprezentantów naszej szkoły, jednak z pewnością będziemy brać udział w kolejnych edycjach JUGEND DEBATTIERT. Posiadamy już przecież jakieś doświadczenie, a na przygotowanie do kolejnych debat mamy prawie cały rok.

Członek Jury Dagmara Pływacz, kl. 2d


Jugend debattiert 2008 – Finały Międzyszkolne

4.04.2008r. w LO3 odbył się międzyszkolny finał projektu „Jugend debattiert”, którym w naszej szkole zajmowała się pani Małgorzata Kaczmar. Po całym dniu debat nikt chyba nie miał wątpliwości, że wybranie ZSO11 na gospodarza tej imprezy było strzałem w dziesiątkę, a p. Kaczmar jest nie tylko rewelacyjną nauczycielką języka niemieckiego, lecz także wyśmienitym organizatorem. Z dobrej strony pokazali się także uczniowie klas niemieckich (1D i 2D), udowadniając, że mimo natłoku obowiązków potrafią się zmobilizować i pomóc przy ogarnięciu całego przedsięwzięcia.

Punktualnie o godzinie 9.00 na auli znajdowali się wszyscy zaproszeni goście. Wprawiające w podziw debaty rozpoczęły się od razu po spotkaniu powitalnym. Prowadzone były równolegle w dwóch salach. Jury oceniało 10 osób, każdy z nich wiedział, co chce powiedzieć, jakich zwrotów użyć, aby nie tylko przekonać, lecz także zaskoczyć swojego przeciwnika w debacie. Trzeba przyznać, że robili to z niezwykłą łatwością (w pozytywnym znaczeniu tego słowa). Z pewnością nie jeden z uczniów nie potrafiłby w tak aktywny sposób bronić swoich racji nawet w ojczystym języku, jak debatujący naszego okręgu. U każdego widać było pracę włożoną w przygotowanie do tego dnia. Tym razem nie poszczęściło się naszym reprezentantom. Najwyżej oceniono uczennice: Anna Gawron z Raciborza oraz Sandra Gali z Wrocławia.

Jednak, jak przekonują uczniowie LO3, ich praca nie poszła na marne, wszak to, czego udało im się nauczyć, dzięki zaangażowaniu p. Kaczmar, nikt im nie odbierze, a umiejętność kulturalnej i rzeczowej dyskusji przyda się nie tylko w konkursach, lecz także albo nawet przede wszystkim w życiu.

Piotr Pękalski klasa Id

×